top of page

Anytime

De app voor jongeren tijdens de coronatijd (lockdown).

Anytime heeft als doel om op een innovatieve manier jongeren met elkaar te verbinden, zodat ze elkaar niet fysiek hoeven op te zoeken tijdens een pandemie, met behoud van bescherming voor risicogroepen. Dit wordt gerealiseerd door het toevoegen van vrienden en samen populaire spellen te spelen in digitale vorm. Gebruikers kunnen elkaar zien en spreken, en gezamenlijk nieuwe spellen ontdekken.

UX/UI Design

Concepting

Schermen-Anytime.jpg

Introductie

In mijn opleiding Communication & Multimedia Design heb ik voor een semesterproject gekozen dat zich richt op Behavioural Design. De reden voor mijn keuze is dat dit project dieper ingaat op het ondersteunen of veranderen van het gedrag van gebruikers, gebaseerd op ethische en psychologische inzichten.

​

Het semesterproject Behavioural Design draait om de centrale vraag: "Hoe kun je met behulp van een interactieve toepassing het gedrag van een gebruiker beïnvloeden en/of veranderen?" Gedurende de eerste 10 weken heb ik samen met een team aan de basis van een concept gewerkt. In de daaropvolgende 10 weken heb ik dit concept volledig individueel uitgewerkt en visueel vormgegeven

Probleemsituatie

​

Tijdens de coronasituatie voelden veel Nederlandse jongeren tussen 20 en 24 jaar zich eenzaam door beperkt fysiek contact met vrienden.

Ondanks dit isolement zocht een aanzienlijk aantal elkaar toch op, wat resulteerde in veel nieuwe de coronabesmettingen in 2020 binnen deze leeftijdsgroep. 

​

Het risico hierbij is dat besmette jongeren in contact komen met kwetsbare familieleden, zoals ouderen en mensen met onderliggende gezondheidsproblemen, die ernstig getroffen kunnen worden.

Hier wilde ik graag iets aan doen en heb op basis van mijn onderzoek hier een concept voor ontwikkeld.​

Inzichten onderzoek

Enquête & Interviews met jongeren tussen de 20 en 24 jaar

01

Alleen voelen

Bijna alle jongeren geven in een enquete van 55 respondenten aan dat ze zich erg alleen hebben gevoeld in de pandemie.

Hierdoor willen ze hun vrienden graag zien/blijven spreken.

02

Jongeren zijn niet gewend om afstand te houden

in 6 interviews geven jongeren aan dat ze in een pandemie rekening proberen te houden met risicogroepen, maar dat dit niet altijd lukt.

03

Afleiding zoeken

In een enquete van 55 respondenten geeft meer dan de helft van de jongeren aan dat ze in een pandemie afleiding zoeken en sneller geneigd zijn naar gamen/drinken.

04

Uitzichtloosheid

In 10 interviews geven jongeren aan dat ze bang zijn voor het onbekende en uitzichtloosheid op het moment dat ze in een pandemie zitten.

Concept​

​

Op basis van deze inzichten ben ik gaan nadenken over een concept. 

Belangrijke inzichten waren dat jongeren elkaar graag willen blijven zien en in een pandemie sneller geneigd zijn naar gamen. Op basis van deze behoeften heb ik een concept ontwikkeld.

​

Anytime vermindert eenzaamheid onder jongeren, beperkt fysiek contact, en beschermt zo risicogroepen. Jongeren kunnen elkaar zien en spreken in online games, scores bijhouden en samen plezier beleven. Met focus op intrinsieke motivatie, niet externe beloningen, streef ik naar positieve emoties, verbondenheid en bevrediging. Het doel is jongeren te laten terugkomen naar de app zonder de noodzaak van fysiek contact, waardoor risicogroepen beter beschermd kunnen blijven.

Ontwikkeling

Van schets tot eerste opzet

image 7_edited.jpg
image 17.jpg
image 43.jpg

Screen flowchart

Nadat ik een idee had van wat ik wilde creëren, heb ik een screenflowchart gemaakt. Dit helpt me doordat het een visuele weergave biedt van de gebruikerservaring, waardoor knelpunten zichtbaar worden.

Bovendien ondersteunt het bij het organiseren van schermen en functies voor een intuïtieve structuur.

flow-Anytime.png

Itereren
 

Na het opstellen van de screenflowchart integreer ik schetsen om het concept visueel te maken.

 

Tijdens het omzetten van schetsen naar een hi-prototype, voer ik tests uit om waardevolle gebruikersfeedback te verzamelen. Deze feedback dient als input voor verdere optimalisatie zodat ik inconsistenties ïdentificeer en kan verbeteren voor een consistentere gebruikerservaring.

​

Schetsen-Anytime.JPG
schermen-Anytime-testen.JPG
iPhone X, XS, 11 Pro – 4.png
Antime-scherm3.png
Anytime-scherm5.png
Anytime-scherm4.png
Anytime-scherm7
Anytime-scherm8
Anytime-scherm9
bottom of page